GERÇEK
SEVGİ NEDİR?
Günümüzde SEVGİ kelimesi pek çok yerde kullanılıyor. Peki acaba bu
kelimenin gerçek anlam ve değeri biliniyor mu? Gözlemlediğim kadarıyla,
görüntülü ve yazılı medyada; ağızlara sakız olmuş pek çok şarkı sözü ve şiirde
yanlış olarak, nefsin şehvani, hayvani arzularına, geçici hevese, AŞK, SEVGİ deniyor. Bu çok yanlıştır. Mefhumların karışmasına
sebep oluyor.
İmam-ı Gazali hazretleri buyuruyor ki:
Sevgi, gönlün zevk aldığı şeye meyletmesi demektir. Bu meylin kuvvetlisine aşk denir.
İmam-ı Gazali hazretleri buyuruyor ki:
Sevgi, gönlün zevk aldığı şeye meyletmesi demektir. Bu meylin kuvvetlisine aşk denir.
Sevginin deyim anlamı ise şöyledir:
Sevgi, hiçbir karşılık beklemeden sevgiliye [Allahü teâlâya] tâbi olmak, Ona itaat etmek, Onun her işini güzel, her eziyetini, her iyilikten daha tatlı görmek ve Onun dostlarını dost, düşmanlarını düşman bilmek, kısacası Onun rızası için yaşamaktır.
Bilip anlamadan sevgi gerçekleşmez. Ancak bilinen sevilir. Sevgi, cansızların değil, canlı ve anlayışlı olanların özelliğidir. İnsanın anladığı, zevk ve rahatlık duyduğu her şey, sevimli; acı duyduğu, nefret ettiği her şey sevimsizdir. Zevk alınan her şeyin, zevk alan için sevimli olması, gönlün ona meyletmesi demektir.
Sevgi, hiçbir karşılık beklemeden sevgiliye [Allahü teâlâya] tâbi olmak, Ona itaat etmek, Onun her işini güzel, her eziyetini, her iyilikten daha tatlı görmek ve Onun dostlarını dost, düşmanlarını düşman bilmek, kısacası Onun rızası için yaşamaktır.
Bilip anlamadan sevgi gerçekleşmez. Ancak bilinen sevilir. Sevgi, cansızların değil, canlı ve anlayışlı olanların özelliğidir. İnsanın anladığı, zevk ve rahatlık duyduğu her şey, sevimli; acı duyduğu, nefret ettiği her şey sevimsizdir. Zevk alınan her şeyin, zevk alan için sevimli olması, gönlün ona meyletmesi demektir.
Her duyu, ancak anladığı şeyden zevk alır, ona meyleder, onu sever. Mesela
gözün zevki, görüp hoşlandığı şeylerdir. Kulağın zevki, duyduğu güzel
seslerdir. Burnunki güzel kokulardır. Dilin zevki, yiyip içtiği şeylerin
tadıdır. Dokunma duygusunun, tutmanın zevki, yumuşaklık ve zevki okşayan
şeylerdir. İşte duyularla anlaşılan bu şeyler, hoşa gittikleri için sevilir.
Beş duyunun hiçbiri ile anlaşılmayan sevgi de vardır. Altıncı bir duyu ile
bilinir. Beş duyu ile elde edilen zevkte hayvanlar da ortaktır.
İnsanın kalb gözü, baştaki gözden daha kuvvetlidir. Aklın anladığı
güzellik, gözün gördüğünden daha büyüktür.
Sevginin
sebepleri üçtür:
1- Her canlı kendini sever. Kendini sevmek, varlığının devam etmesini istemek ve yok olmaktan hoşlanmamak demektir. İşte bunun için insan, yaşamayı sever ve ölümden hoşlanmaz. Varlığımızın devamı gibi, her şeyimizin mükemmel olması da sevilir. İnsan, önce kendi zatını, sonra uzuvlarının selametini sever. Daha sonra malının, evladının, akraba ve dostlarının selametini sever. Bunları, vücudunun devam ve kemaline sebep oldukları için sever. Mesela evladından bir fayda görmese de sever. Çünkü kendinden sonra neslini devam ettirecek odur.
1- Her canlı kendini sever. Kendini sevmek, varlığının devam etmesini istemek ve yok olmaktan hoşlanmamak demektir. İşte bunun için insan, yaşamayı sever ve ölümden hoşlanmaz. Varlığımızın devamı gibi, her şeyimizin mükemmel olması da sevilir. İnsan, önce kendi zatını, sonra uzuvlarının selametini sever. Daha sonra malının, evladının, akraba ve dostlarının selametini sever. Bunları, vücudunun devam ve kemaline sebep oldukları için sever. Mesela evladından bir fayda görmese de sever. Çünkü kendinden sonra neslini devam ettirecek odur.
2- İnsan,
ihsanı sever. İnsan, ihsanın kölesidir. Gönül, kendine iyilik edeni sever,
kötülük edenden nefret eder. İnsan, ister istemez iyilik edene karşı sevgi
duyar.
Sağlık sevilir. Sağlığının devamı için doktor da sevilir. Doktoru da
kendimizi sevdiğimiz için severiz. Bunun gibi ilmi de, öğretmeni de severiz.
Öğretmeni ilme sebep olduğu için severiz.
Para, çeşitli ihtiyaçları karşılamaya ve yiyip içmeye vasıta olduğu için
sevilir. Yemeğin kendisi de yenmek için sevilir. Biri bizatihi, diğeri ise
vasıta olduğu için sevilir. İyilik edeni sevmek, onun şahsını değil, iyiliğini
sevmektir. İyilik kalkınca, sevgi de kalkar. İyilik azalırsa, sevgi de azalır.
3- Bir kimseyi, ettiği
iyilikten dolayı değil, bizzat zatından dolayı sevmek, yok olup tükenmeyen
gerçek sevgidir. Bu da güzeli sevmek demektir. Güzelliği anlayan güzeli sever.
Güzelliği sevmek, güzelliğin zatındandır. Çünkü ondaki güzelliği anlamak,
zevkin kendisidir. Güzeli anlamak da bir zevktir. Akarsu, yeşillik, tabiattaki
güzellikler yiyip içildikleri için değil, sırf güzel oldukları için sevilir. Bu
insanın elinde olmayan sevgidir. Allahü teâlânın güzel olduğu bilinirse, Onu da
sevmemek imkânsızdır. O ise, güzeller güzelidir.
Bazı kimseler, (Allah bazı şeyleri yasak ettiği, çeşitli haramlar koyduğu için, Onu sevmek mümkün olur mu) diyorlar. Bu çok yanlıştır. Çünkü bir annenin, ateşe elini uzatan çocuğunu ikaz etmesi, onun eline vurması, çocuğun annesini sevmesine mani değildir.
Bazı kimseler, (Allah bazı şeyleri yasak ettiği, çeşitli haramlar koyduğu için, Onu sevmek mümkün olur mu) diyorlar. Bu çok yanlıştır. Çünkü bir annenin, ateşe elini uzatan çocuğunu ikaz etmesi, onun eline vurması, çocuğun annesini sevmesine mani değildir.
Akıllı insan, Allahü teâlânın yasak ettiği şeylerde, kendisi için çok
faydalı hikmetler olduğunu bilir. Yasak edilen şeyleri yapmamayı nimet olarak
görür. Mesela, (İçki yasak edilmemiş olsaydı, alkolik olabilirdim) der, içkinin
haram edilişini nimet olarak görür. Bu bakımdan, Allahü teâlânın emrettiği
şeylerde olduğu gibi, yasakladığı şeylerde de sayısız hikmetler vardır.
Emirlere uyup, yasaklardan kaçmak bir nimet olduğu için, nimeti gönderen Rabbimizi
sevmeye hiçbir şey engel olamaz.
Allahü teâlânın lutfettiği nimetlerden istifade ederken, bazı sıkıntılara
katlanmak gerekir. Gülü koklamak için yanına gitmek külfetine katlanmak
gerekir.
(Külfetsiz nimet, dikensiz gül ve engelsiz yâr olmaz) demişlerdir. Bir nimet külfetsiz ele geçerse, kıymeti olmaz. Mirasyedi gibi harcarız, şükrünü düşünmeyiz. Allahü teâlâdan gül isteyen aşık, dikenine de katlanmalıdır.
(Külfetsiz nimet, dikensiz gül ve engelsiz yâr olmaz) demişlerdir. Bir nimet külfetsiz ele geçerse, kıymeti olmaz. Mirasyedi gibi harcarız, şükrünü düşünmeyiz. Allahü teâlâdan gül isteyen aşık, dikenine de katlanmalıdır.
Allahü teâlâyı
sevmenin ise beş sebebi şöyle sıralanabilir:
1- Herkes, kendisinin olgunlaşmasını ve hiç yok olmadan devam etmesini ister. Kendini ve Rabbini bilen, varlığının devam etmesinin kendi elinde olmadığını, ancak Allahü teâlânın dilemesiyle var olduğunu anlar. Varlıkların hepsi Allahü teâlânın kudretiyle vardır. Hiç kimse, kendi kendini yaratıp, hayatını devam ettiremez.
1- Herkes, kendisinin olgunlaşmasını ve hiç yok olmadan devam etmesini ister. Kendini ve Rabbini bilen, varlığının devam etmesinin kendi elinde olmadığını, ancak Allahü teâlânın dilemesiyle var olduğunu anlar. Varlıkların hepsi Allahü teâlânın kudretiyle vardır. Hiç kimse, kendi kendini yaratıp, hayatını devam ettiremez.
O halde, kişinin, kendini yaratan, çeşitli nimetler veren, yaşatan
Rabbimizi sevmemesi mümkün değildir. Eğer sevmiyorsa, kendi yaratılışını
bilmediğinden, cehaletindendir. Çünkü sevgi, marifetin [bilmenin, anlamanın]
meyvesidir.
Bir şey önce bilinip anlaşıldıktan sonra sevilir. Yani marifet olmadan
sevgi olmaz. Sevgi marifete göredir. Marifet ne nispette ise, sevgi de o
nispette olur.
Rabbini bilen Onu sever. Çünkü kendisini seven bir kimsenin, kendisini
yaratıp çeşitli nimetler vereni sevmemesi düşünülemez.
Güneşin yakıcı sıcağına maruz kalan, gölgeyi sever. Gölgeyi seven de ister
istemez, gölge veren ağaçları sever. Kâinatta ne varsa, Allah’a nispetle,
gölgenin ağaca nispeti gibidir. Gölgenin varlığı ağacın varlığına bağlı olduğu
gibi, her şey Allah’ın eseri olup, hepsinin varlığı, Onun varlığına bağlıdır.
2- Bir
kimse, kendine iyilik edeni sever.
Bir zengin, bütün mallarını sana verse, Bunların hepsi senindir. Dilediğin gibi tasarruf et dese, bu ihsanı zenginden bilmek yanlış olur. Zengini ve o malı yaratan, seni zengine sevdiren, sana mal vermesinin, zengin için hayır olduğu düşüncesini veren kimdir?
Bir zengin, bütün mallarını sana verse, Bunların hepsi senindir. Dilediğin gibi tasarruf et dese, bu ihsanı zenginden bilmek yanlış olur. Zengini ve o malı yaratan, seni zengine sevdiren, sana mal vermesinin, zengin için hayır olduğu düşüncesini veren kimdir?
Eğer zengin, seni sevmeseydi, malı sana vermekle, dünya ve ahirette hiçbir
kazancının olmayacağını bilseydi, sana malının zerresini verir miydi?
Şu halde, cenab-ı Allah bu sebepleri yarattı. Demek ki, sana asıl ihsanda
bulunan, bu işe zengini vasıta edendir. Zengin, o malı sana vermekle peşin veya
ilerisi için bir menfaat düşünmüştür. Seni minnet altına almak, kendini
övdürmek, cömertlikle meşhur olmak, gönülleri kendine bağlamak, herkesi kendine
sevdirmek ve saydırmak gibi peşin menfaati vardır. Ayrıca, ahirette çok sevap
kazanmak üzere ilerisi için yatırım yapmaktadır. Yoksa hiç kimse, malını boşu
boşuna vermez, bir maksat için verir. Maksadı sen değilsin. Sen onun maksadını
yerine getirmek için bir vasıtasın.
Demek ki, sana iyilik eden, sana değil, kendine iyilik etmiş olur. Sonra o,
verdiğinden fazlasını beklemektedir. Çünkü o, Allah’ın en az bire on veya bire
yediyüz, hatta daha fazla vereceğini biliyor. Böyle bir ümidi olmasa sana bütün
malını verir miydi?
3- İnsan,
kendine faydası dokunmasa bile, iyilik edenleri sever. Kendine zararı dokunmasa
bile kötülük edenlerden de nefret eder. O halde, bütün mahlûkatı yaratıp,
onlara çeşitli nimetler ihsan eden yalnız Allahü teâlâdır. Herkese iyilik eden
de sevilir.
4- Kendine
hiçbir faydası olmasa da insan, güzeli, güzelliğinden dolayı sever. Beş duyu
ile de anlaşılmayan; fakat kalb gözü ile görülen güzellikler de vardır. Güzel
ahlak böyledir. İmam-ı a’zam hazretlerini güzel vasıflarından dolayı severiz.
Demek ki güzel sevilir. Mutlak güzel, ortağı eşi, benzeri olmayan,
dilediğini yapan yalnız Allahü teâlâdır.
5- İnsan,
benzediği şeye meyleder. Çocuk çocukla, büyük büyükle arkadaşlık kurar. Âlim
âlimi, bir sanatkârdan daha çok sever. İlim sahibi olan da, her şeyi bilen
Allah’ı sever. Basiret sahipleri gerçek sevgiye layık olanın yalnız Allah
olduğunu bildirmişlerdir.
Beni seveni severim
Beni seveni severim
Yine Allahü teâlâ buyurdu ki:
(Beni sevenin sevgilisiyim. Beni gerçekten seveni, herkesten üstün tutarım. Beni arayan bulur; başkasını arayan ise beni bulamaz. Öyle kullarım vardır ki, ben onları severim, onlar da beni sever. Onlar bana müştak, ben onlara müştakım. Onlar beni anarlar, ben de onları anarım. Onların yolunda olanı severim. Onların yolundan ayrılana buğzederim. O kullarım, gece olup, herkes sevdiği ile baş başa kaldığı zaman, onlar yatıp uyumaz, bana münacâtta bulunur, namaz kılar, nimetlerime şükreder, gözyaşı dökerler. Bütün sıkıntılara beni sevdikleri için katlanırlar. Onlara büyük ihsanlarda bulunurum.)
Gerçek sevgi üç şeyle belli olur:
1- Seven, sevdiğinin sözünü, başkasının sözüne tercih eder.
2- Sevdiğinin yanında bulunmayı, başkalarının yanında bulunmaktan üstün tutar.
3- Sevdiğinin kendisinden razı olmasını, başkalarının hoşnut olmasından çok kıymetli bilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder