Kendisine
âyetlerimizden bir kısmını gösterelim diye kulunu bir gece
Mescid-i Haram’dan çevresini bereketlendirdiğimiz Mescid-i
Aksa’ya götüren Allah’ın şanı yücedir. Hiç şüphesiz O,
hakkıyla işitendir, hakkıyla görendir." (İsra :1)
MİRAÇ
NEDİR?
Arapça'da
merdiven, yukarı çıkmak, yükselmek anlamlarını dile getirir.
İslam'da Hz. Peygamber (s.a.s)' in göğe yükselerek Allah'ın
huzuruna kabul edilmesi olayı. Mirac olayı hicretten bir yıl ya da
on yedi ay önce Receb ayının yirmi yedinci gecesi gerçekleşir.
Olayın iki aşaması vardır. Birinci aşamada Hz. Peygamber (s.a.s)
Mescidül-Haram'dan Beytü'l-Makdis'e (Kudüs) götürülür.
Kur'an'ın andığı bu aşama, gece yürüyüşü anlamında isra
adını alır. İkinci aşamayı ise Hz. Peygamber (s.a.s)'in
Beytü'l-Makdis'ten Allah'a yükselişi oluşturur. Mirac olarak
anılan bu yükselme olayı Kur'an'da anılmaz, ama çok sayıdaki
hadis ayrıntılı biçimde anlatılır.
Hadislerde
verilen bilgiye göre Hz. Peygamber (s.a.s), Kâbe'de Hatim'de ya da
amcasının kızı Ümmühani binti Ebi Talib'in evinde yatarken
Cebrail gelip göğsünü yardı, kalbini Zemzem ile yıkadıktan
sonra içine iman ve hikmet doldurdu. Burak adlı bineğe
bindirilerek Beytü'l-Makdis'e getirildi. Burada Hz. İbrahim, Hz.
Musa, Hz. İsa ve diğer bazı peygamberler tarafından karşılandı.
Hz. Peygamber (s.a.s) imam olarak diğer peygamberlere namaz
kıldırdı.
Hz.
Peygamber (s.a.s), Beytü'l-Makdis'te kurulan bir Mirac'la ve yanında
Cebrail olduğu halde göğe yükselmeye başladı. Göğün birinci
katında Hz. Adem, ikinci katında Hz. İsa ve Yahya, üçüncü
katında Hz. Yusuf, dördüncü katında Hz. İdris, beşinci katında
Hz. Harun, altıncı katında Hz. Musa ve yedinci katında Hz.
İbrahim ile görüştü. Cebrail ile birlikte yükseliş
Sidretü'l-Münteha'ya kadar sürdü. Cebrail, "Buradan bir
parmak ucu ileri geçecek olursam yanarım" diyerek Sidretü'l
Münteha'da kaldı. Hz. Peygamber (s.a.s) buradan itibaren Refref
adlı başka bir binekle yükselişini sürdürdü. Bu yükseliş
sırasında Cennet ve nimetlerini, Cehennem ve azabını müşahede
etti.
Sonunda Allah'ın huzuruna kabul edildi. Kendisine ümmetinden Allah'a şirk koşmayanların Cennet'e gireceği müjdelendi, Bakara suresinin son ayetleri verildi ve beş vakit namaz farı kılındı. Yeniden Refref ile Sidretü'l-Münteha'ya, oradan Burak'la Kudüs'e, oradan da Mekke'ye döndürüldü.
Sonunda Allah'ın huzuruna kabul edildi. Kendisine ümmetinden Allah'a şirk koşmayanların Cennet'e gireceği müjdelendi, Bakara suresinin son ayetleri verildi ve beş vakit namaz farı kılındı. Yeniden Refref ile Sidretü'l-Münteha'ya, oradan Burak'la Kudüs'e, oradan da Mekke'ye döndürüldü.
Mirac
Gecesinin ertesi günü , Hz. Peygamber (s.a.s) ertesi günü Mirac
olayını anlattı. Olayı duyan müşrikler yoğun bir kampanya
başlatarak Hz. Peygamber (s.a.s)'i suçlamaya, alaya almaya
başladılar. Bu kampanya bazı müslümanları da etkileyerek
şüpheye düşürdü. Olayın gerçek olup olmadığını araştırmak
isteyenler Beytü'l-Makdis'e ve Mekke'ye gelmekte olan bir kervana
ilişkin sorular sorarak Hz. Peygamber (s.a.s)'i sınadılar. Hz.
Peygamber (s.a.s)'in verdiği bilgilerin doğruluğu müslümanları
şüpheden kurtardıysa da müşriklerin inatlarını kırmaya
yetmedi. Mirac olayı inatlarını ve düşmanlıklarını artırarak
onlar için bir fitne nedeni oldu. Bu olay karşısındaki tutumu
nedeniyle Hz. Ebu Bekr, Hz. Peygamber (s.a.s)'ce "Sıddîk"
lakabıyla onurlandırıldı. Hz. Ebu Bekir olayı kendisine
anlatarak hala inanmaya devam edip etmeyeceğini soran müşriklere
"O söylüyorsa şüphesiz doğrudur" cevabını
vermişti.
Ahad hadislere dayansa da Mirac olayının gerçekliğinde tüm müslümanlar birleşmişlerdir. Ancak olayın gerçekleşme biçimi İslam bilginleri arasında görüş ayrılıklarına neden olmuştur. Buna göre İbn Abbas'ın da içinde bulunduğu bazı bilginlere göre Mirac olayı uykuda gerçekleşmiştir. Bilginlerin büyük çoğunluğuna göre ise uyku durumunda ve rüyada değil, uyanık iken gerçekleşmiştir. Fakat bu görüşü savunanlar da Mirac'ın yalnız ruhla mı, yoksa hem ruh, hem de bedenle mi olduğu konusunda ikiye ayrılmışlardır. Sonraki Kelamcıların büyük çoğunluğuna göre mirac olayı uyanıkken hem ruh, hem de bedenle gerçekleşmiştir.
Ahad hadislere dayansa da Mirac olayının gerçekliğinde tüm müslümanlar birleşmişlerdir. Ancak olayın gerçekleşme biçimi İslam bilginleri arasında görüş ayrılıklarına neden olmuştur. Buna göre İbn Abbas'ın da içinde bulunduğu bazı bilginlere göre Mirac olayı uykuda gerçekleşmiştir. Bilginlerin büyük çoğunluğuna göre ise uyku durumunda ve rüyada değil, uyanık iken gerçekleşmiştir. Fakat bu görüşü savunanlar da Mirac'ın yalnız ruhla mı, yoksa hem ruh, hem de bedenle mi olduğu konusunda ikiye ayrılmışlardır. Sonraki Kelamcıların büyük çoğunluğuna göre mirac olayı uyanıkken hem ruh, hem de bedenle gerçekleşmiştir.
MİRAÇ
KANDİLİNİ NASIL İHYA ETMELİYİZ ?
Evvela
şunu ifade edelim sevgili dostlar kandil
gecelerine mübarek gün ve gecelere özgü has hiç bir ibadet şekli
kuran ve sünnette yoktur ilmihallerde böyle bilgilere rastlanmaz bu
şuurla hareket edelim ve ibadetlerimizi yapalım inşallah
1)Miraç
Kandili gecesinde eğer mümkünse vaktimiz de müsait ise bu geceyi
özellikle yatsı ve sabah namazını camide geçirelim camide
cemaatle ifa edelim inşallah Zira evde kılınan namazla camide
kılınan namaz arasında yirmi yedi derecelik bir sevap olduğunu
bilmekteyiz
Hazreti
Osman'dan Rivayet edilen bir hadisi şerifte sevgili peygamberimiz
şöyle buyurmuştur
“Kim
yatsı namazını cemaatle kılarsa sanki gecenin yarısını
ibadetle ihya etmiş gibi olur Kim de sabah namazını cemaatle
kılarsa gecenin tamamını ihya etmiş gibi olur”
Burada
şu hususu'da arz etmekte fayda görüyorum sadece sabah namazını
veya yatsı namazını camide kılıp diğer namazları evde veya
bulunduğumuz yerde iş yerinde kılacağız diye bir kaide yoktur
Vakti müsait olan kardeşlerimiz tüm namazlarını camide eda
etmelidir veya edebilirler bunu sadece bir veya iki namazla
sınırlandırmak yanlış olur
2)Bu
mübarek günde miraç kandilinde Allah rızası için nafile oruç
tutalım Recebi şerif ayının 26. ve 27. günlerini oruçlu
geçirelim bu şekilde geçirenler sevap kazanırlar şayet tutmaya
gücü yetmeyen kardeşlerimiz bu sevaptan mahrum kalırlar Bu
hususta sevgili peygamberimiz (sav) bir hadisi şeriflerinde şöyle
buyuruyor
“Recep
ayında bir gün ve bir gece vardır ki recebin 27.gecesidir kim o
gün oruç tutup geceyi ibadetle geçirirse yüz sene oruç tutmuş
ve yüz sene ibadet yapmış gibi olur”
3)Miraç
kandilinde kandil gecesinde sevgili peygamberimiz hazreti muhammed
mustafa sallallahu aleyhi ve sellem efendimize bol bol salatu selam
getirelim en azından bir tespih ve daha fazlası salatu selam
çekelim Rabbimizi ve Peygamber efendimizi zikredelim hatırlayalım
unutmayalım
4)Miraç
kandilinde kandil gecesinde kuranı kerim okuyalım manası üzerinde
düşünelim tefekkür edelim varsa kaza namazı kılalım nafile
namaz kılalım ümmeti muhammede bol bol dua edelim
5)Miraç
kandilinde kandil gecesinde muhasebe yapalım günahlarımızın
kusurlarımızın af ve mağfiret olması için tevbe ve istiğfarda
bulunalım rabbimizden af ve mağfiret dileyelim en azından bir
tespih ve daha fazlası Estağfurullah çekelim inşallah
6)Müminlere
beş vakit namaz miraç kandilinde miraç gecesinde farz kılındı
yani hediye olarak gönderildi bu mübarek gecede gündüz ve gece
bol bol namaz kılalım beş vakit namazımızı eda edelim kazaya
bırakmayalım nafile namaz kılalım varsa namaz borcumuz bir günlük
kaza namazı kılalım inşallah
MİRAÇ
HEDİYELERİ
1)Beş
vakit namaz
2)Bakara
suresinin son iki ayeti
3)Şirk
koşmayanların af edileceği
Cenabıhak
miraç kandilinde yapacağınız tüm dualarınızı niyazlarınızı
ibadetlerinizi namazlarınızı oruçlarınızı yüce dergahında
ahseni kabul ile kabul ve makbul eylesin inşallah
Kıymetli Kardeşlerim Miraç Kandiliniz Mübarek Olsun
Miraç
Kandilinin Memleketimiz milletimiz vatanımız ve alemi İslam için
hayırlara huzurlara barış ve esenliğe vesile olmasını cenabı
mevladan niyaz ederim
Dua Eder Dua Beklerim
HAYIRLA
KALIN ALLAH'A EMANET OLUN KANDİLİNİZ MÜBAREK OLSUN
Araştırmacı
İlahiyatçı Eğitimci Yazar Salih Kebapçı
Twitter.com
@Salihkebapcii