Sır saklamak bir irade imtihanıdır Bu imtihanı kazanmayan hayatta hiçbir imtihanı kazanamaz | Hazreti Ali

1 Ağustos 2017 Salı

NAMAZ İLE ALAKALI FIKHİ SUALLER VE YANITLAR

 SUAL 1:Tenin rengini gösteren kıyafetlerle namaz kılınabilir mi?

Cildin kırmızılığını veya beyazlığını belli edecek derecede ince olan elbiselerle setr-i avret emri yerine getirilmiş olmaz. Bu tür kıyafetlerle namaz kılındığı takdirde, namazın farzı yerine getirilmediği için ibadet kabul olmaz. Hattâ şunu belirtmekte fayda var ki, ten rengini belli eden ince kıyafetlerin karanlık ve loş bir odada şeffaflığının fark edilmemesi böyle bir odada namaz kılınabileceği mânâsına gelmez. Nitekim böyle bir kıyafetle nasıl aydınlık bir yerde namaz kılınamıyorsa, karanlık olan yerde de namaz kılınamaz. Bilhassa annelerimiz ve teyzelerimizin kullandığı ince tülbentler, yazmalar ve altını gösteren beyaz namaz başörtüleri ile namazın setr-i avret emri yerine getirilmiş olmaz.

Bu şeffaf kıyafetler, toplumda ekseriyetle, ince çoraplar, iç çamaşırını belli edecek derecede ince gömlekler ve saçı, enseyi, boynu gösteren başörtülerde kendisini gösterir. Ne yazık ki, bu şekilde kılınan bir namaz, kişinin bütün emeklerine rağmen setr-i avret farzı yerine getirilmediği için kabul olmaz. Kişinin bu yöndeki eksikliğini gidermeyip kendi bildiğince namaza devam etmesi, ilerleyen yıllarda kaza namazlarının fazlalaşmasına ve böylece telafisinin de giderek zorlaşmasına sebebiyet verir.

SUAL 2: İnce çoraplarla namaz kılınabilir mi?

Maalesef günümüzde tesettürlü hanımların üzerinde, giyilmesi normal hâle gelmiş olan ince naylon çoraplar ve ayak bileklerinin (incik kemiklerinden itibaren) yukarısında olan ara boy etekler görürsünüz. Bu şekilde olan bir kıyafet, hiçbir zaman müslüman bir hanımın sokaktaki ve namazdaki örtüsü olmamıştır. Bu konuyla alâkalı bir hadîs-i şerîf, mü'min hanımları şu şekilde ikaz etmektedir:
Hazret-i Âişe -radıyallâhu anhâ-'nın rivayetine göre, kız kardeşi Hazret-i Esmâ, üzerinde altını gösterecek şekilde bir elbise olduğu hâlde bir gün Peygamber Efendimiz -sallâllâhu aleyhi ve sellem-'in huzuruna gelir. Rasûlullah -sallâllâhu aleyhi ve sellem- onu bu ince kıyafetle görür görmez yüzünü çevirir ve şöyle buyurur:
"-Ey Esmâ, bir kadın büluğ çağına erince -yüzünü ve ellerini göstererek- bunlardan başka bir tarafının görünmesi helâl olmaz." (Ebû Dâvud, Libas, 31)
Altını gösterecek şekilde ince giysiler giyen hanımların şunu çok iyi bilmeleri gerekir:
Giydikleri bu tür kıyafetlerle ne tesettür emrini yerine getirmiş olurlar, ne de namazları kabul olmuş olurlar.

SUAL 3:Vücudun tamamını örten, ancak dar olan kıyafetlerle namaz kılınsa namaz olur mu?

Vücut hatlarını belli eden, ancak tenin rengini göstermeyen dar kıyafetlerle kılınan bir namaz sahih (geçerli) olur. Çünkü bundan kaçınmakta güçlük vardır. Böyle dar bir kıyafetle kılınan bir namazın hükmü ise, mekruhtur.
Peygamberimiz -sallâllâhu aleyhi ve sellem- cehennemlik hanımların vasıflarını sayarken "giyinik, ama çıplak" ifadesini kullanmıştır. (Müslim, Libas, 125) İslâm âlimleri, bu ifadeden "ince ve dar kıyafetler giyinen kadınlar"ın anlaşılması gerektiğini beyan etmişlerdir. Bu sebeple kişinin dar olmayan geniş kıyafetlerle namaz kılmayı tercih etmesi daha faziletli görülmüştür.

SUAL 4:Bir kadın, pantolonla namaz kılabilir mi?

Namaz için özel bir kıyafet yoktur. Önemli olan, tesettürü sağlayan, tenin rengini göstermeyen, vücut hatlarını belli etmeyen, temiz bir kıyafetle namaz kılmaktır.
Bu itibarla bu şartları taşıyan herhangi bir elbise ile hanımların namaz kılmalarında dînen bir mahzur yoktur. Bacakların şeklini ortaya çıkartan, paça arasını belli eden bir pantolonla namaz kılmak ise mekruhtur. Böyle bir pantolonun üzerine dizlere kadar uzanan tunik giymekle mekruhluk ortadan kalkmaz. Ancak ayak bileklerine kadar uzun bir elbise yahut pardesü giymekle namazın mekruhluğu ortadan kaldırılabilir. Ancak hanımların, hanımlara mahsus kıyafetleri, erkeklerin de kendilerine has giyim ve kıyafet şekillerini tercih etmeleri gerekir.

Kaynaklar:

-Ömer Nasûhî Bilmen, "Büyük İslâm İlmihali" (Namaz kitabı, Setr-i Avret bölümü; 22 ve 30. maddeler arası)



Görüntüleme Sayısı